Als klein jochie speelde hij het liefst met de knieën en de vingers van zijn ouders. Het is dan ook geen verrassing dat Fatih Kamali (27) fysiotherapeut is geworden. Hij werkt nu zes jaar bij de organisatie en is sinds kort ook bedrijfsfysiotherapeut.
‘Is bedrijfsfysiotherapie geen goed idee?’ Met deze vraag ging Fatih naar zijn leidinggevende toe. Hij rondde kort geleden zijn master manuele therapie af en vroeg zich af wat hij met deze kennis over het wervelkolom binnen de organisatie kon. ‘Ik zie om mij heen dat iedereen keihard werkt. Zo hard, dat collega’s zelf last van hun lichaam krijgen. Oog voor de cliënt waarvoor ze zorgen, maar niet voor jezelf. Hierdoor ligt het verzuim hoog en dit is voor organisatie én medewerker niet gunstig.’
Cliché
Inmiddels is Fatih nu drie maanden onderweg als bedrijfsfysiotherapeut. ‘Nadat het bekend was gemaakt dat ik behandelingen onder collega’s ging doen, zat ik binnen no time voor twee weken vol. Dit zijn voornamelijk collega’s met schouder- en rugklachten door overbelasting en een verkeerde werkhouding.’
Werken met hart en ziel heeft volgens Fatih ook een keerzijde. ‘Het is onwijs cliché, maar je kunt pas goed voor een ander zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Als je zorgt, doe je dat omdat daar je hart ligt. Hierdoor werken veel collega’s door bij lichamelijke klachten. Gefocust op de cliënt, maar niet op henzelf. Zo ver dat er uiteindelijk langdurige uitval is.’ Volgens Fatih kunnen veel gevallen voorkomen worden door een juiste werkhouding en, wanneer er klachten zijn, een vroege en snelle behandeling. Gemiddeld behandelt Fatih iemand zo’n drie á vier keer. ‘Daarna geef ik ze tips en tricks mee om er vervolgens zelf mee aan de slag te gaan.’
Werkgeluk
Bedrijfsfysiotherapie bevalt Fatih erg goed. Hij is erg blij dat hij deze mogelijkheid heeft gekregen. De organisatie vindt het belangrijk dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, kansen zien en hierin initiatief nemen. ‘Het is fijn om de ruimte te krijgen om met je passie iets voor iemand te kunnen betekenen.’ Ook medewerkers zijn enthousiast over de mogelijkheid om behandeling te krijgen binnen de organisatie. ‘Ik krijg veel positieve reacties. Collega’s zijn blij dat er ook aan hun werkgeluk wordt gedacht.’