Heleen van Hedel is verpleegkundige. Sinds kort draait ze twee keer in de maand een triagedienst. En dat bevalt haar erg goed. ‘De triagediensten dagen mij uit’, aldus Heleen.
Tijdens zo’n triagedienst is Heleen als verpleegkundige beschikbaar voor alle zorgafdelingen van Zorggroep Apeldoorn en omstreken. Heleen vertelt: ‘Met een triagedienst beoordeel ik de ernst van een klacht van de cliënt. Is het urgent? En hoe moet er gehandeld worden?’
Daar waar ze normaal gesproken als verpleegkundige op één plek werkt, is ze tijdens een triagedienst telefonisch beschikbaar voor alle cliënten van de organisatie. ‘Als triageverpleegkundige doe je wel echt anders je werkt dan wanneer je een dienst als verpleegkundige draait. Je werkt op een vaste afdeling, maar bent telefonisch bereikbaar voor andere afdelingen binnen de organisatie. Als vaste verpleegkundige ken je je cliënt goed. Bij een triagedienst beoordeel je een cliënt weer helemaal opnieuw.’
Toevoeging
Heleen: ‘Deze diensten zijn een uitdagende toevoeging aan mijn dagelijkse werk. Het grootste verschil met mijn werk als verpleegkundige is het niet kennen van een cliënt. Je bekijkt iemand vanaf nul. Hierdoor weet je nooit wat je tegen gaat komen wanneer je de dienst begint. Dat ligt mij erg goed. Het daagt me uit’, vertelt ze. ‘Je kijkt net wat anders naar een cliënt als je iemand niet kent. Daarnaast beteken je iets voor iemand op een kwetsbaar moment. Dat geeft mij voldoening in mijn werk.’
Meerwaarde
Ondanks dat ze nu erg enthousiast is over de triagediensten, stond ze niet direct te springen toen aan haar werd gevraagd of ze de diensten wilde draaien. ‘Het is toch iets onbekends en dat is spannend. Maar nadat mij goed is uitgelegd wat de diensten inhouden, ben ik ervoor gegaan.’ En daar heeft ze gen spijt van. ‘Het is natuurlijk wennen, maar ik heb de ruimte en de tijd gekregen om het werk te ontdekken. Vragen stellen en niet bang zijn om iets een keertje niet te weten. Dat is helemaal oké’.
Heleen raadt het andere verpleegkundigen dan ook aan om zich goed voor te laten lichten. ‘Wanneer er iets nieuws ontstaat op de werkvloer, zoals bijvoorbeeld deze triagediensten, dan ga al snel uit van je eigen ideeën en meningen. Maar dit is niet altijd hoe het is. Vind je het draaien van zo’n dienst interessant? Vraag dan eens aan je teammanager of aan een collega die de diensten draait hoe het is. Pas dan weet je echt wat er van je verwacht wordt en welke meerwaarde het voor je eigen ontwikkeling heeft.’